Zelf een Globe (Bol) maken

Plaats reactie
Marianne
Beheerster
Berichten: 1253
Lid geworden op: 21-06-2008 22:07

Zelf een Globe (Bol) maken

Bericht door Marianne » 22-04-2010 15:25

Zelf een Globe (Bol) maken.

Begin met een leeg nieuw vel en zet daar een kleurtje op omdat dat makkelijker werkt.

Wil je de bel kunnen verzetten en groter of kleiner maken dan kan je het beste eerst kiezen boven in de balk bij "Lagen" voor een "Nieuwe rasterlaag."
zodat je op die laag je bel zet en hem dus apart kan bewerken en groter of kleiner maken en verplaatsen.

--------------------------------------------------------------------

Uitleg een globe maken.

Kies dus bovenaan de balk bij "Lagen" voor "nieuwe rasterlaag"
Ga boven op de balk bij "Effecten' naar "Artistieke effecten" en dan naar "Ballen en bellen" en zet een vinkje bij "1bel".

Afbeelding

En dan moet je toch zelf kijken hoe je je bel wil instellen. (Je kan daar ook klikken op "Vorm en Oppervlak en Toewijzingen en Belichting" en van alles instellen. Net hoe je de globe en de belichting zelf wil hebben. Klik dan op Oke.)
Maar ik zal laten zien hoe ik hem heb staan.

Zie hieronder , zo staat het ingesteld bij mij bij "oppervlak"

Afbeelding

Hieronder, staat het bij mij ingesteld bij "toewijzingen" dus rechts aanvinken.

Afbeelding

En hieronder zie je hoe het bij mij staat bij "Belichting"
Je kan met ingedrukte muis met je pijltje op dat blokje waar "Positie" staat, de positie verdraaien.
En bij lampen meer of minder lampen kiezen. (zijn de aantal lichteffecten op de bol)
Klik op een lamp (licht) zodat het blauw is en dan kan je apart de positie van het licht instellen per lamp.

Afbeelding

Afbeelding

-----------------------------------------
Groter en kleiner maken kan je doen met het gereedschap "vervormen" zie voorbeeldje hieronder.
(Of gewoon afbeelding kleiner maken bij "Afbeelding" en dan op "Formaat wijzigen" en dan het vinkje weghalen onderaan het schermpje bij "Alle lagen" zodat alleen de laag van de bel verkleind of vergroot)

Afbeelding


Als het klaar is dan de (onderste) achtergrondlaag verwijderen zodat je alleen de laag met de globe overhoudt en die dan opslaan als PNG tube.
(De achtergrond verwijderen doe je door in het lagenschermpje met rechts op de achtergrondlaag te klikken en dan te kiezen voor "verwijderen".)

Of als hij al over een mooie achtergrond staat, bij "Lagen" kiezen voor "alle lagen samenvoegen" en opslaan als JPEG plaatje.

Plaats reactie