Een hoofd op een ander lichaam zetten

Plaats reactie
Marianne
Beheerster
Berichten: 1253
Lid geworden op: 21-06-2008 22:07

Een hoofd op een ander lichaam zetten

Bericht door Marianne » 22-04-2010 15:31

Een hoofd op een ander lichaam zetten met PaintShopPro (PSP)

Tip: Print het even uit als je een printer heb, dat werkt wat makkelijker en kan je precies doen wat er staat.

-----------------------------------------------------------------
Kies een hoofd of plaatje waarvan het hoofd ongeveer dezelfde kant op staat. (Van voor of opzij)
Mijn hoofd moet de andere kant uitkijken dus bij "Afbeelding" kies ik voor spiegelen.

Afbeelding

Maak eerst een tube (plaatje met transparante achtergrond) van het hoofd. (Klik HIER daar staat ook hoe je een tube moet maken)

Bij "Afbeelding" boven in de balk klik je op "Formaat wijzigen" en maak het hoofd ongeveer even groot als het hoofd op het plaatje waar je het op wil gaan zetten.
Ik bewerk het plaatje waar het hoofd op moet komen vast iets voor door het haar wat weg te wissen en met het gereedschap "Verspreiden" de kleding wat bij te werken, (zie voorbeeldje)
Dat is zeker belangrijk als je een hoofd met kort haar op een lichaam met lang haar wil zetten.
Ik hoef het niet zo nauwkeurig te doen omdat mijn haar ook lang is.

Afbeelding

Boven in de balk bij "Bewerken" het hoofd kopieeren, Dan klik je op het plaatje met het lichaam (activeren) en dan bij "Bewerken" op "Plakken als nieuwe laag"

Afbeelding

Dan boven in de balk bij "Afbeelding" kiezen voor "Formaat wijzigen" Haal onderaan het schermpje dan het vinkje weg bij "Formaat van alle lagen wijzigen" zie voorbeeldje.(Vergeet niet dat later weer aan te vinken)

Afbeelding

Probeer dan het hoofd ongeveer dezelfde grootte te maken als het andere hoofd. Zet het ernaast om te vergelijken en kijk of ogen en mond op dezelfde hoogte zit.

Afbeelding

Ik zie dat mijn hoofd iets gekanteld moet worden dus bij "Afbeelding" kies ik voor "vrij roteren" en ik haal het vinkje weg bij "Alle lagen" zodat alleen de laag waar het hoofd op staat draait.

Afbeelding . . Afbeelding

Ik zet het hoofd op zijn plek en zorg er voor dat de kin en ogen ongeveer op dezelfde hoogte staan als het hoofd eronder.

Afbeelding

Met de wisser haal ik hier en daar wat weg zodat je de laag eronder tevoorschijn zie komen, zoals bij de hoed bijvoorbeeld, Haal je iets teveel weg dan kan je het met het pijltje boven in de balk weer ongedaan maken.

(Je kan er ook voor kiezen de hoed of als er nog iets van het originele hoofd te zien is weg te gummen of te bewerken, dan ga je bij "lagen" op de laag van het lichaam staan en kan je dat weg gummen terwijl je hoofd intact blijft.) Uitleg over "lagen" Klik HIER

Afbeelding

Klik links op het gereedschap "Vervormen" daarmee kan je met je ingedrukte muis op de blokjes (lijntjes) het hoofd ook nog vergroten en verkleinen door die lijntjes te verschuiven. Als je met je pijltje ergens bij dat hendeltje zoekt zie je op een gegeven moment 2 ronde pijltjes, dan kan je het hoofd ook nog roteren.

Afbeelding

(Klik ergens anders op gereedschap zodat je die lijntjes niet meer ziet als alles goed staat).
Nu gaan we de huidskleur hetzelfde maken van hoofd en lichaam
Ga boven in de balk naar "Aanpassen" en kies "Kleurbalans en bij "Handmatige kleurcorrectie" en probeer de huidskleur hetzelfde te krijgen. Je kan ook op de laag van het lichaam klikken (activeren) om ook daar de huidskleur te veranderen.

Afbeelding

Ook bij "Helderheid en Contrast" en "Gammacorrectie" kan je het veranderen,

Afbeelding

en met het gereedschap "Lichter/Donkerder (Lichter muis links ingedrukt houden en donkerder rechts) Gewoon even allemaal uitproberen.

Afbeelding

Ook "Naar doel overgaan" gaat goed. Eerst op het gezicht met de pipet de kleur kiezen en dan op de andere laag van het lichaam "Naar doel overgaan" (even de dekking uitproberen)
en dan zou je het ook nog andersom kunnen doen, van lichaam naar gezicht

Dan met het gereedschap "Verspeiden" en "Verzachten" bij de hals de kleuren wat in elkaar over laten lopen (Zet daarvoor boven in de balk de dekking wat laag bijvoorbeeld op 30, moet je zelf even uitproberen) Voeg de lagen samen en werk het verder nog wat bij.

Afbeelding

Afbeelding

Kan ook met een plaatje zonder achtergrond, die kan je dan als tube weer ergens anders op een leuke achtergrond zetten

Afbeelding

Plaats reactie